10 maart 2008

De film van Wilders

Ik begin me groen en geel te ergeren aan de "reacties" op de aangekondigde anti-Islam film van Geert Wilders. Niemand (met uitzondering van Wilders zelf en zijn producent) heeft de film gezien, maar iedereen heeft zijn mening al klaar.

Er was in de jaren zestig net zoiets. Er werd toen in de bioscopen een film vertoond (ik weet echt niet meer hoe hij heette en waar hij over ging), waar "grote groepen uit de samenleving" tegen waren. Maar degenen die voor de bioscopen met spandoeken stonden te protesteren hadden hem niet gezien! Dat weet ik omdat ik het ze destijds zelf gevraagd heb. Dat kon toen nog zonder dat je een mes tussen je ribben kreeg.

Ook onze regering weet al dat zij tegen de film van Wilders is. Onze premier vertolkt met luide stem de mening dat de Nederlandse regering tegen de nog niet vertoonde film is, dus dat aanslagen hier niet nodig zijn.

En in Islamitische landen weten ze er ook al alles van. Een meneer met een onuitspreekbare naam schijnt in een ver land een film gemaakt te hebben waarin de Islam beledigd wordt. Er worden door heethoofden dus Nederlandse vlaggen verbrand en er er wordt in Afghanistan zelfs geroepen dat het Nederlandse leger het land nu maar uit moet. Nou heren van de regering, als u nog zoekt naar een reden om die dure operatie daar te bekorten, hier hebt u er een.

De film "Submission" van Hirsi Ali heeft dan weliswaar een van de makers ervan het leven gekost, maar voordat hij uitkwam heb ik er niemand over gehoord. Maar als een politiek minder populair figuur, zoals Geert Wilders, hetzelfde doet is de (politieke) wereld te klein.

Op YouTube ritselt het inmiddels van anti-Wilders filmpjes. Maar anti-Islam filmpjes zijn er ook te vinden. Dat heet vrijheid van meningsuiting.

Ik stop er maar mee. Iedereen is tegen een film die niemand nog gezien heeft. Zullen we even afwachten tot we de film gezien hebben voordat we onze mening vormen? Misschien ben ik dan ook wel tegen, maar nu weet ik het echt nog niet.

Geen opmerkingen: