20 juni 2007

Verhuizing website

Mijn persoonlijke website (dus niet dit blog) werd gehost door Demon. Zoals u al geruime tijd geleden hebt kunnen lezen is Demon overgenomen door xs4all. Daarom is mijn site verhuisd naar een andere server. Dat is de afgelopen week gebeurd.

Hoewel dat voor de gewone HTML pagina's geen gevolgen heeft, heeft het me toch een massa werk bezorgd. Ik gebruik namelijk een vrij groot aantal Perl scripts, en die moeten allemaal aangepast worden.
In de eerste regel staat het "pad naar Perl". Dat is op de nieuwe server anders dan bij Demon. Maar welke files moeten er nu wel en welke niet aangepast worden? Een heel uitgezoek! Dan versturen sommige scripts emailberichten. Dan moet je het pad naar "sendmail" aangeven, en ook dat is anders dan vroeger. En tenslotte moet je in alle script die naar een "absoluut pad" vragen moest het pad aanpassen.

Nu dit werk grotendeels achter de rug is, vind ik eigenlijk dat xs4all best, als service voor het ongemak, een scriptje op alle sites die van Demon afkomstig zijn had kunnen loslaten, dat in ieder geval de eerste twee werkzaamheden uit handen van de klanten zou nemen. Met dat absolute pad ligt het misschien iets genuanceerder.

Dan zijn er nog een paar scripts die het gewoon niet meer doen op de nieuwe server. Dat kan gebeuren, want de omgeving is anders. Maar ik heb één probleem dat door de helpdesk wel erg gemakkelijk wordt afgehandeld.

Sommige scripts beveiligen het webmaster-deel van het script met .htaccess. Dat is een heel gebruikelijke manier van beveiligen van bepaalde directories.
Maar dat werkt niet op de nieuwe server. Desgevraagd antwoordt de helpdesk simpelweg: ".htaccess werkt niet binnen de cgi-bin directory". (Dat is detectory waarin alle Perl scripts geïnstalleerd moeten worden). Ja, dat is wel heel makkelijk. Kennelijk is deze faciliteit uitgezet bij xs4all, want bij Demon werkte het gewoon. En overigens heb ik het hele intertnet afgezocht, maar ben ik dit probleem nergens tegengekomen.

Maar goed, daar zal ik blijkbaar mee moeten leven. Overigens heeft een account bij xs4all ook voordelen: Je kunt zonder veel moeite en Wiki opzetten, je mag een uur per week gratis internetten op alle KPN hotspots (en deze zomer zelfs onbeperkt), je kunt je site via "Webdav" benaderen (dat wil in het kort zeggen dat je hem ook via een browser kunt benaderen). Dat zijn toch weer leuke dingen voor de mensen.

Maar al met al heb ik een massa werk moeten doen, dat voor een deel best wel als service geautomatiseerd had kunnen gebeuren! Nu kan ik weer overgaan tot de orde van de dag.

Geen opmerkingen: