26 juni 2007

Brussel

Ik ben onlangs in Brussel geweest. Een bezoek aan die leuke stad kan ik iedereen aanraden. Het enige dat mij mateloos gestoord heeft is de beruchte Belgische taalstrijd.

Wanneer je als Nederlander in Brussel komt, vertikt iedereen het om Nederlands (Vlaams) tegen je te spreken. Dat komt door die kinderlijke taalstrijd. Iedere Belg kent zowel Nederlands als Frans, want dat hebben ze verplicht op school geleerd. Maar wanneer je in een Franstalig gebied komt vertikt iedereen het om die verplicht opgedane kennis te gebruiken.

Wanneer je bijvoorbeeld incheckt in je hotel (in mijn geval nota bene een hotel van een grote internationale keten) spreekt men je niet in het Nederlands aan, maar in het Engels! En dat vind ik oneindig kinderachtig.

Dat de Belgen elkaar willen treiteren met die onzin van die taalstrijd moeten ze zelf maar weten, maar om de toeristen, die daar hoegenaamd niets mee te maken hebben en er ook niets mee te maken willen hebben, mee te pesten vind ik beneden de maat.

Brussel is de hoofdstad van Europa, althans de vestigingsplaats van de EU. Kan een stad met een zo grote taak zich zo klein gedragen? Blijkbaar wel.
Wanneer er ooit nog eens een referendum komt of Brussel de vestigingsplaats van de EU moet blijven, stem ik tegen. Ze zijn er te miezerig om hun Noorderburen in hun eigen taal aan te spreken, terwijl ze die taal tocht echt geleerd hebben. Is dat nu internationale allure?

Hoe dan ook, dat referendum zal er natuurlijk nooit komen. Ik heb hier alleen maar even willen aangeven dat die taalstrijd de stad een belachelijk aanzien geeft. Jammer, want het is zo'n leuke plaats om eens te zijn!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Rene,
Ik las je blog en kan het niet laten even te reageren. Ik ben zelf een echte Brusselse en spreek inderdaad zowel frans als nederlands. Meestal kies ik de taal die de persoon die voor me staat het beste kan spreken. Ik heb geen enkele boodschap aan taalstrijd, net als de meeste andere Belgen. Dit fenomeen blijkt vooral in het buitenland te leven, want zelf zijn we er niet echt mee bezig. Ik ken echter bijzonder weinig belgen die zowel Nederlands als Frans spreken. Op school krijg je hier inderdaad wel wat les in, maar je krijgt ook les in een heleboel andere zaken waar je vermoedelijk nooit echt heel goed in zal worden. Het is dus vaak niet dat mensen je taal niet willen spreken, maar meer dat ze het gewoon niet kunnen. De meeste Belgen spreken wel engels omdat we opgroeien met amerikaanse televisieshows, zangers, films etc