08 december 2006

Bladmuziek op internet

Mijn vorige posting ging over de aanschaf van een keyboard. Daar heb ik zo fanatiek me gewerkt, dat die posting alweer bijna twee weken geleden is! wanneer u ook zo fanatiek gaat keyboarden, wilt u natuurlijk in de eerste plaats bladmuziek hebben. Welnu, die is in behoorlijke hoeveelheden (gratis) op het internet te vinden. Ik ga er in het onderstaande van uit dat u geen absolute beginner bent, maar op zijn minst enige ervaring met het bespelen van een keyboard of een piano hebt. wanneer u ook nog een respectabele hoeveelheid muziek hebt, kunt u gelijk aan de slag, maar wanneer die muziek is zoekgeraakt of er niet meer uitziet, is het onderstaande voor u bedoeld.

Als u gaat voor jazzmuziek, dan kon u tot voor kort een leuke collectie downloaden en printen vanaf Dinodev, maar tijdens het schrijven van dit stukje krijg ik een foutmelding voor die site. De afgelopen dagen werkte hij nog prima. Misschien is de site tijdelijk uit de lucht. Probeert u het later nog eens. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik maar één andere site gevonden heb die gratis jazz bladmuziek bevat. Het betreft http://partoches.bearteam.org/. Alle andere sites die gratis jazz-bladmuziek beloven verkopen alleen maar muziek.

Voor de klassieke muziek is de keuze groter. Mijn favoriete site, hoewel nog niet zo uitgebreid, is het Mutopia Project. Die heeft daarom mijn sympathie, omdat het een organisatie is die (analoog aan het Gutenberg project voor boeken) ernaar streeft om muziek waar geen auteursrecht meer op rust gratis op het internet te zetten. Het blijft natuurlijk bizar dat je voor muziek van Bach, Beethoven, Mozart en noemt u maar op, in de muziekhandel evenveel betaalt als voor muziek waar nog auteursrecht op bestaat. Soms wordt dat gerechtvaardigd door er hier en daar een vingerzettinkje bij te zetten, maar dat is natuurlijk ook onzin.

In principe kunt u bijvoorbeeld de sonates van Beethoven of Mozart, Das Wohltemperierte Klavier van Bach, en veel andere klassieke pianostukken compleet en gratis van het internet downloaden.

Er zijn er diverse sites met een behoorlijke voorraad gratis klassieke bladmuziek, dan wel met een verzameling van links naar gratis muziek. Ik noem: Free sheet Music, Free Scores, en Sheet Music Archive
als grote verzamelingen. Helaas is ook bij de 'gratis' klassieke bladmuziek het woord 'gratis' soms alleen maar een lokkertje. Het is een stevig karwei om alles na te zoeken, maar met de bovenstaande links komt u al een heel eind.

En wanneer u die muziek gedownload en geprint hebt kunt u aan de gang. Wanneer u zelf gedrukte bladmuziek wilt "overschrijven" in een printbare vorm, hebt u weer een heel ander programma nodig. Daar kom ik een volgende keer nog eens op terug.

Voorlopig succes met het spelen van muziek die op het internet staat!

Geen opmerkingen: