26 november 2006

HCC-dagen 2006

Ik ben vrijdag naar de HCC -dagen geweest. Dat is bij mij bijna een traditie. Vorig jaar viel het mij wel op dat de beurs kleiner was dan de jaren ervoor, maar dat zou misschien maar een negatieve uitschieter zijn. De toegangsprijs was dit jaar (voor niet-leden van de HCC) verhoogd van € 11,50 naar € 15 en voor de game-afdeling mocht je noig eens € 5 extra betalen, dus het zou dan toch meer de moeite waard moeten zijn dan vorig jaar, zou je denken!

Ik was dan ook zwaar teleurgesteld toen ik de - voor de-HCC dagen - extreem kleine omvang van het evenement zag. Ik bleef maar zoeken naar doorgangen naar andere zalen, maar die paar zalen, en dan nog erg ruim opgezet, was alles! Er was maar één grote stand van een grote keten van computerwinkels, en de 'middelgrote' stands van computerwinkels ontbraken vrijwel geheel. Om verder maar te zwijgen van de grote fabrikanten. Die ontbraken ook vrijwel allemaal. Waar waren Microsoft, Sony en gaat u maar door? Verder leek het wel of de stands van de verenigingen en afdelingen van de HCC kleiner waren dan ooit. En waar waren de demonstraties van apparatuur en leuke gadgets? En de demonstraties van software-pakketten en lezingen over leuke onderwerpen?

Nee, wanneer het zo doorgaat behoren de HCC dagen - een paar jaar geleden nog hét evenement op computergebied in Nederland - binnen drie jaar definitief tot het verleden.

Bij de oversteek van het station naar de Jaarbeurs kon je eigenlijk al zien dat er iets niet in orde was. Vroeger kwam je allerlei mensen met zwaar beladen karretjes tegen, nu hadden de meeste mensen helemaal niets, of hooguit een plastic tas met een paar inkopen, bij zich. Ikzelf heb ook nauwelijks iets iets interessants gezien. Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een bluetooth-adaptertje voor mijn laptop en een paar inktpatronen voor mijn printer. Die (originele) patronen waren overigens een stuk duurder dan vorig jaar, maar nog net een paar Euro goedkoper dan in de winkel.

Het ziet ernaar uit dat dit voorlopig de laatste HCC dagen waren die ik bezocht heb. Uiteindelijk moet ik ook nog een kleine twintig Euro voor mijn treinretourtje betalen en kost het me een hele dag aan vrije tijd. Pas wanneer ik de treinkosten eruit heb, heb ik enig voordeel van de beurs. Dat was dit jaar kantje-boord. Maar wanneer het voordeel misschien € 10 is, kun je je die halve dag slenteren ook beter besparen.

Kom op HCC, maak er volgend jaar weer een echt evenement van!

Geen opmerkingen: