19 mei 2012

Facebook naar de beurs

Gisteren is Facebook met veel publiciteit naar de Nasdaq gegaan (FB). Volgens mij kun je erop wachten tot de koers als een plumpudding in elkaar zakt of als een zeepbel ontploft. Waarom? In de eerste plaats omdat het aandeel een koers-winstverhouding heeft van 100. Dus wie het tegen de huidige koers koopt, verwacht dat het bedrijf 100 keer zoveel waard is als het (ooit) in een jaar aan winst gemaakt heeft. Dat is een waanzinnige veronderstelling. Als u een bedrijfje hebt waarmee u ooit een ton in een jaar hebt verdiend, vindt udan dat het tien miljoen waard is? Ik denk het niet. Zoiets kan natuurlijk niemand waarmaken.

Maar wat maakt of verkoopt Facebook nu eigenlijk? Een bedrijf als Microsoft, waar ik het ook niet bepaald op heb, maakt in ieder geval nog software, en verkoopt dus nullen en enen, die op een bepaalde manier in de juiste volgorde staan. Maar wat verkoopt Facebook eigenlijk? Advertenties. Punt. Dat is het. En het bijzondere zou dan zijn dat ze uit uw en mijn profiel zoveel gegevens halen, dat ze adverteerders heel nauwkeurig op een bepaalde doelgroep gerichte advertenties kunnen verlkopen. Maar als u zegt dat u niet in Den Haag woont, maar in Lutjebroek, en als u dan ook nog zegt dat u niet op vrouwen, maar op mannen valt, en als u bij uw muzikale voorkeur Mozart door Ali B. vervangt, werkt het al niet meer. Het is dus een linke onderneming.

Nog beter is het om in uw profiel niet veel over uw voorkeuren op te nemen. Dan werkt het systeem ook niet meer. Want ik moet zeggen dat ik aan bescheiden advertenties geen echte hekel heb, maar in Facebook zie ik nu als dagenlang een advertentie van Heineken bier, die iets met het EK voetbal te maken heeft. Op welke elementen van mijn profiel die advertentie mikt is mij volslagen onduidelijk, want als ik al bier drink is het beslist niet dat water van Heineken, maar liefst een lekker Duits bier van Lidl. En met voetbal heb ik al helemaal niets.

Zou Heineken nou ooit merken dat die advertentie, waar ze dik voor betalen, mij totaal niet beïnvloed, maar me - in tegendeel - mateloos irriteert? Ik weet het niet. Misschien als blijkt dat ze rond het EK in Nederland geen hogere omzet halen dan in andere jaren in dezelfde maand. En als andere bedrijven soortgelijke ervaringen hebben kan Marc Zuckerberg weliswaar zijn miljarden gaan zitten tellen, maar is het met Facebook snel afgelopen. Zie MySpace, dat vrijwel helemaal verdwenen is, of Hyves, waar de klanten massaal wegliepen toen De Telegraaf het kocht. Als of de afverteerders, of de klanten weglopen barst de zeepbel.

En sinds vandaag heb ik ontdekt dat je op nog een manier die hinderlijke advertenties (die op je tablet zelfs meescrollen als je in de pagina omlaag gaat) vaarwel kunt zeggen. En daarmee het bestaansrecht van Facebook in gevaar kunt brengen. De mobiele versie van Firefox, waar ik overigens niet vreselijk van onder de indruk ben, heeft ook de bekende AdBlock add-on, die de desktop versie heeft. Vanaf vandaag gebruik ik voor Facebook daarom Firefox en kan ik heerlijk advertentie-vrij surfen op Facebook. Als iedereen dat doet is dat wel het einde van Facebook, maar dan gaan we toch gewoon naar het volgende sociale netwerk en beginnen daar opnieuw? Daar heb ik geen moeite mee. In het begin zetten ze zo'n site erg leuk op en pas als het grote geld gaat lonken moet je weer opkrassen en naar het volgende sociale netwerk gaan.

Hoe het ook verder gaat, bij Facebook gaat het nu niet meer om het aanbieden van een leuke site, maar moet er zoveel mogelijk verdiend worden om de aandeelhouders tevreden te stellen. En dat gaat met behulp van de gegevens die u erop zet of met behulp van de dingen die u (waar dan ook op het internet) "leuk" vindt.

Geen opmerkingen: