24 augustus 2011

Buitenlands geld via uw bank? Nee hoor.

Ik ben dit jaar weer eens naar een niet-Euro land op vakantie geweest. Voordat ik vertrok heb ik een bezoekje aan mijn bank gebracht om vast wat wat Euro's om te wisselen in de stabielere munten van het land van mijn keuze.

Tot mijn verbijstering doen de banken daar niet meer aan. "Nee meneer, we hebben geen kasgeld meer en helemaal geen buitenlands geld". "Maar u bent toch een bank en banken wisselen toch geld?" "Nee meneer, die tijd is voorbij. Ik kan het wel voor u op Schiphol klaar laten leggen, maar dan moet u minimaal EUR 1000 omwisselen". "Dank u wel, ik dacht aan een kleiner bedrag, want ik loop niet graag met EUR 1000 (of de tegenwaarde ervan) op zak. Bovendien zie ik niet in wat ik op Schiphol zou moeten doen wanneer ik met de auto naar -- op vakantie ga".

"Het enige dat ik u dan nog kan adviseren is om naar het station te gaan en geld te wisselen bij de GWK. Die hebben nog wel buitenlands geld". Verbijsterd heb ik dit advies opgevolgd. Kijkt u ter informatie maar eens wat mijn bank rekent voor transacties met buitenlands geld waar ze nog wel schoorvoetend aan willen meewerken.

Het is maar dat u het weet: uw bank doet maar weinig bankzaken waar geen grof geld mee te verdienen is.

Geen opmerkingen: