20 april 2011

The Social Network

Toen de Oscar-uitreikingen voor de deur stonden stond iedereen te juichen dat "The Social Network" er met vrijwel alle Oscars vandoor zou gaan.

Toen de film op dvd verscheen rende ik dus naar de videotheek om hem te huren. Maar dat viel lelijk tegen! ik vond er helemaal niets aan! Niet alleen was het niet duidelijk wanneer het eigenlijke verhaal begon en wanneer het eindigde (als het aan het einde van de film al begonnen was), de film bestaat eigenlijk vrijwel geheel uit een voortkabbelende reeks flauwe, studentikoos getinte opmerkingen, die met de film (als daar al een verhaal in zit) niets te maken hebben.

Verder komen er af en toe flitsen voorbij van een aantal mensen die aan een soort koffietafel zitten, waarvan er een paar vragen stellen die vrijwel nooit beantwoord worden. Vermoedelijk was dat een soort proces over het auteursrecht op "Facebook", maar wie er nou wat van wat vond, en wie er nou gewonnen heeft, en of dat terecht is of niet, komen we niet uit de film te weten.

Ik heb in mijn leven tocht heel wat films gezien, maar een zo wazig, verward, onduidelijk en onsamenhangend geheel als dit heb ik nog nooit gezien. Diepgang ontbreekt volkomen, de hoofdfiguren blijven een soort marionetten waar je niets over te weten komt. En ook over het ontstaan van "Facebook", waar de film - dacht ik - over gaat, komen we maar bitter weinig te weten. Eigenlijk helemaal niets.

Waarom zo'n site als Facebook? Wat wilden ze er precies mee? En waarom kregen ze eigenlijk een zodanige ruzie (zonder dat ze echt kwaad op elkaar werden) dat er tientallen miljoenen van eigenaar moesten wisselen? De flim laat ons niets anders dan wat onsamenhangende, snel gemonteerde, beelden zien, waar een gemiddeld mens geen touw aan vast kan knopen. Waardeloos!

Geen opmerkingen: