05 februari 2011

Irritante zoekresultaten

Hoewel Google nog steeds mijn favoriete zoekmachine is, begin ik me steeds meer te ergeren aan bepaalde - gekochte - zoekresultaten.

Het gaat om het volgende: Je typt in Google een typenummer van een tv, een camera of welk elektronisch apparaat dan ook, in, en je krijgt steevast hoog in de resultaten een paar dubieuze vergelijkingssites zoals Kelkoo, Ciao, en een paar nog obscuurdere sites. Ook grote webwinkels doen soms aan deze ongein mee (Wehkamp bijvoorbeeld).

Je moet je bij vergelijkingssites overigens sowieso al goed realiseren dat de winkels waar ze naar verwijzen daar ook voor betalen. Even verder zoeken levert dus vaak een betere aanbieding op.

Dat onbetrouwbare en obscure bedrijven hun zoekresultaten kopen vind ik al irritant, maar in de meeste gevallen krijg je, als je tegen beter weten in op zo'n link klikt, de mededeling dat het product "op dit moment niet voorradig is" of soortgelijke woorden, op je scherm.

Deze sites hebben dus een abonnement gekocht op een hoog zoekresultaat voor alles wat maar enigszins op elektronica lijkt, of ze dat product nu voeren of niet. Alles wat op een type-aanduiding lijkt geeft een treffer naar hun site.

Uiterst irritant! Bij mij rust er nu op zo'n bedrijf of vergelijkingssite een taboe. Ik wil met een bedrijf dat je op deze manier naar zijn site wil lokken, geen zaken meer doen.

Ciao, Kelkoo en enkele grote webwinkels staan bij mij dus op de zwarte lijst. Ik ken ze zo langzamerhand wel. Maar waarom Google aan deze onzin meedoet vraag ik mij steeds vaker af.

Hoe kun je nu zoekresultaten naar niet bestaande pagina's blijven verkopen, en toch denken dat je zoek-klanten daar tevreden blijven? Vroeg of laat vertrek ik naar een andere zoekmachine, wanneer Google mij niet bestaande resultaten blijft vertonen.

Geen opmerkingen: