28 januari 2010

Er wordt aan de pensioenen geknabbeld

Ik heb altijd gedacht dat mijn een pensioen een zaak tussen mij, mijn werkgever en mijn pensioenfonds was. Toevallig was ik rijksambtenaar, dus mijn geval was mijn werkgever toevallig ook de rijksoverheid. Maar die rijksoverheid heeft nooit tegen mij gezegd dat mijn pensioenfonds misschien niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.

Nu heeft diezelfde rijksoverheid een commissie ingesteld - naar goed Nederlands gebruik - en meent zij zich inhoudelijk met de zaak te kunnen bemoeien.

Minister Donner heeft zicht het onderwerp toegeƫigend en begint alvast met te zeggen dat de premies nu hoog genoeg zijn, en dat de pensioenuitkeringen dus maar omlaag moeten. Iemand van 80 heeft tenslotte niet veel energie meer om geld uit te geven.

Nou, dat zal die 80-jarige zelf wel uitmaken! Hij heeft ieder jaar, tot zijn 65ste, een premie betaald, waarvoor zijn pensioenfonds zei tot zijn overijden een afgesproken bedrag per maand te kunnen betalen.

Mijn pensioenfonds heeft mij ieder jaar een overzicht van mijn opgebouwde rechten gestuurd, en daar NOOIT, ook vorig jaar niet, bij gezegd dat het zijn verplichtingen om aan die opgebouwde rechten te voldoen, misschien niet zou kunnen nakomen.

En nu steekt Donner zijn grote neus in die zaak en weet hij het beter dan mijn pensioenfonds. Als u jong bent zult u het misschien met Donner eens zijn, en u wijs laten maken dat u mijn pensioen, en dat van de 80+ers moet betalen. Verdeel en heers heet dat.

Nou, dat is dan niet waar. Ik heb een privaatrechtelijke overeenkomst met mijn pensioenfonds, en daar heeft Donner zijn vette neus niet in te steken! Mijn premie is berekend aan de hand van sterftestatistieken, en daar heeft Donner niets mee te maken (en overigens ook geen verstand van).


Geen opmerkingen: