25 augustus 2009

Vakantie in eigen land?

Er wordt gezegd dat veel Nederlanders dit jaar minder te besteden hebben en daarom in eigen land op vakantie gaan. Wat een ondoordachte beslissing (als het waar is)! Natuurlijk kost het minder benzine om binnen Nederland rond te reizen dan elders in Europa, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wanneer je op vakantie gaat krijg je intensief met de horeca te maken, en die is vrijwel nergens zo duur en zo slecht als in Nederland. Neem nou een eenvoudige maaltijd (een schotel met vlees, aardappelen en groente). Onder de EUR 15 kom je daar in ons landje niet aan. En dan kijken ze je nog raar aan wanneer je er geen fooi bovenop geeft.

Hoezo een fooi? Is de bediening zo goed? Doen ze iets meer voor je dan van ze verwacht wordt? Ik heb het nog niet meegemaakt. Wat dacht u van twee pannenkoeken voor EUR 16? En toen ik bij het afrekenen EUR 20 gaf vroeg de dienstdoende juffrouw hoeveel ik terug wilde hebben. Toen ik antwoordde "de rest" verstarde haar gezicht en smeet ze het wisselgeld, zonder verder te groeten of bedanken, demonstratief op tafel. Kom je dat in een ander land ook tegen? Ik denk het niet. maar ja, wanneer je daaraan meedoet verpest je zelf de markt.

Ik heb tijdens mijn vakantie met de Oostenrijkse en Duitse horeca te maken gehad, en het was werkelijk een verademing. Een maaltijd-schotel voor EUR 7,50 tot EUR 10, en zonder bedelen gewoon je wisselgeld terug.

En dan de koffie. In ons onvolprezen landje met zijn graaierige horeca betaal je voor een kop koffie EUR 2,50 tot EUR 3. Daarvoor krijg je een lauw, half gevuld bakje voor, dat uren geleden gezet is en dat vaak nog met een voetbad wordt opgediend. Schande! En in een strandtent krijg je er nog een schep zand in ook.

De prijs die ik noemde wil ik heus wel graag betalen voor een kop koffie, wanneer die opgediend wordt zoals het hoort. U weet misschien al niet meer hoe koffie geserveerd hoort te worden. Welnu: een echte kop koffie is vers gezet, wordt in een kopje van een behoorlijk formaat opgediend, en dat kopje ziet er mooi uit. Niet zo'n wit Nederlands horeca-kopje, maar een kopje van een leuk merk. En natuurlijk met een behoorlijk koekje of een bonbon erbij. En - wat ik in Nederland aljaran nergens meer zie - met een glaasje water erbij.

Voor zo'n kop koffie betaal ik graag de prijs die ze hier vragen. En in de landen waar ik geweest ben (Duitsland, Oostenrijk) krijg ik ook zo'n kop koffie. En met een correcte en vriendelijke bediening. Overigens ligt de prijs dan meestal nog onder de EUR 2,50.

Nou ja, al die vakantiegangers in eigen land wens ik veel plezier, maar ik betwijfel of ze het hebben. In ieder geval zijn ze gegarandeerd duurder uit dan in het nabije buitenland.

Er zijn nog wel wat ergernissen in eigen land (de parkeertarieven bijvoorbeeld). Misschien kom ik daar ook nog eens op terug.

Geen opmerkingen: