27 augustus 2009

E-boeken

Ik lees in de krant dat het e-boek een onstuitbare opmars begonnen is. Als gebruiker van dat medium verbaast mij dat niet.

Maar e-boeken waar auteursrecht op rust zijn slechts ca. 20 % goedkoper dan de overeenkomstige gedrukte en gebonden exemplaren en dat verbaast mij wel.

Het hele proces van drukken, binden en verspreiden vervalt, en dat zou maar 20 % van de prijs van het boek zijn? Dat wil er bij mij niet in. Auteurs krijgen in ieder geval maar een paar duppies per boek. (De toppers wat meer.) De rest is winst voor de diverse tussenstadia.

Op deze manier vrees ik dus dat het Nederlandstalige e-boek toch niet zo'n vlucht zal nemen. Zelf zou ik denken dat de kosten voor het vervaardigen en verspreiden van het fysieke boek zo'n 50 % van de kosten vormen. Of snap ik er niets van?
--
(Verzonden vanaf mijn Blackberry / Sent from my Blackberry)

Geen opmerkingen: