01 juli 2009

En hoe bevalt Ubuntu na een maand?

Ik heb Windows nu ongeveer een maand geleden vaarwel gezegd, en ook de nooit geactualiseerde versie van Xandros op de EeePC de rug toegekeerd. Ik werk nu dus ongeveer een maand uitsluitend nog met Ubuntu Linux. En hoe bevalt dat? Ik kan wel zeggen: Nog steeds meer dan uitstekend.

Ubuntu biedt de mogelijkheid om voor vrijwel iedere toepassing een geschikt Linux-programma te installeren. Dat was onder Xandros nogal anders! Ik zie dan ook definitief af van het installeren van Wine, de Linux omgeving waarbinnen Windows programma's draaien. Je schakelt tenslotte over of niet.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ja, maar die hebben voornamelijk te maken met het vinden van geschikte software en het leren werken daarmee. Dat kost me eigenlijk wel een massa tijd. Maar het is tenslotte vakantietijd en die operatie hoef je meer één keer uit te voeren. Want ik blijf bij Ubuntu.En als ik dat niet zou doen ga ik echt niet meer terug naar Windows.

Technisch vind ik Ubuntu superieur in vergelijking met Windows. De gehate blauwe schermen heb ik onder Ubuntu nog nooit gezien. En ook het keer op keer "weet u het zeker?", waar Windows je steeds mee ergert bestaat voor mij niet meer.

Het meeste tijd zal gaan zitten mijn nieuwe genealogie-software. Dat is eigenlijk een verhaal apart, waar ik nog eens op terugkom. Het korte verhaal is, dat het overbrengen van je gegevens van het ene programa naar het andere via GEDCOM wel werkt zonder dataverlies, maar dat allerlei gegevens in andere velden terecht komen dan je zou wensen.

Het installeren van software kost soms overigens nog steeds moeite. In de repositories van Ubuntu staan soms verouderde versies van gewenste software. Dan kun je een ".deb" bestand installeren, maar als dat er niet is, weet ik het ook (nog) niet. Hoezoń "tarball" werkt snap ik echt niet.

Maar dat is het zo'n beetje. Voor veel door mij gebruikte toepassingen heb ik inmiddels zelfs prettigere software gevonden dan onder Windows, dus wat wil je nog meer? Conclusie na een maand Ubuntu: "Ik zeg: doen!"

Geen opmerkingen: