11 juli 2009

China voorbeeld voor EZ

Als u bij Economische Zaken
of de buitendiensten daarvan werkt, treft u tegenwoordig een internetfilter op uw rijks-pc aan.

Sites als hyves, mijnalbum, youtube en twitter zijn (soms gedeeltelijk) geblokkeerd. Het gaat er mij hier niet om dat ik niet begrijp waarom minister Van der Hoeven liever niet heeft dat die sites onder werktijd gebruikt worden. Dat begrijp ik echt wel.

Maar waarom wordt de Chinese, Noord-Koreaanse, Iraanse (etc.) methode gebruikt? Waarom wordt er geen toezicht gehouden door de chefs op hun medewerkers, maar wordt de methode uit dictatoriaal geregeerde landen gebruikt?

Ik vind dit een voorbeeld van de makkelijkste weg, waarbij je je zelfs kunt afvragen of die niet in strijd met de grondwet is. Maar daar heeft EZ vast niet over nagedacht.

Overigens zijn de meeste van dit soort internetfilters eenvoudig te omzeilen door een vpn'etje op te zetten. De handleidingen daarvoor zijn (hoe kan het ook anders) nu juist te vinden op sites uitd de bovengenoemde landen, en straks uiteraard op sites van medewerkers van EZ. Een internetter laat zich nu eenmaal niet zo snel vangen!
--
(Verzonden vanaf mijn Blackberry / Sent from my Blackberry)

Geen opmerkingen: