29 september 2008

Fortis genationaliseerd

Fortis moest en zou de (Nederlandse) activiteiten van ABN AMRO overnemen, en na enig gereken op Belgisch niveau bood Fortis - als onderdeel van een consortium - een mooie prijs voor het aandeel ABN AMRO. Daar was ik toen blij mee en snel heb ik voor een prijs waarvoor je ze nu niet meer kunt kopen, aandelen Fortis voor die mooie winst op ABN AMRO gekocht. Die winst is nu wel meer dan verdwenen. Als er overigens nog iemand is die aandelen Fortis voor "de oude prijs" wil kopen, dan is hij bij mij van harte welkom.

Dankzij een ingreep van de Benelux (nu weten we ten minste dat die ook nog bestaat) is Fortis nu genationaliseerd door die Benelux en is Fortis voor een compleet faillissement behoed. De rekenmeesters van Fortis hebben hun kaart zwaar overspeeld. Of het is toch waar dat de Belgen gewoon alleen maar dom zijn? Wat de ultieme waarheid is kan me niet zoveel meer schelen.

De verantwoordelijken bij Fortis zijn inmiddels naar huis gestuurd met een royale toelage (van mijn geld). Dat is kwalijk. En ik zit nog steeds als klant bij de ABN AMRO, en moet maar hopen dat mijn spaarduiten daar veilig zijn. Dat is ook kwalijk.

Nu zullen er de komende dagen wel allerlei smoezen bedacht worden waarom Fortis niets kon doen aan zijn teloorgang. Nou vergeet het maar. Ze stonden erbij en ze keken ernaar. En ze wisten precies wat er ging gebeuren. En, zoals gezegd, de schuldigen zijn er allang met een aantal miljoenen de man vandoor.

Maar hoe zit het nu met de wankele positie van ABN AMRO? Want die is natuurlijk meegesleept naar de rand van het faillissement van Fortis. De verantwoordelijke voor de overname door Fortis aan die kant, ene Rijkman Groenink, is er ook met een stevig bedrag (van mijn geld) vandoor gegaan. Weinig is nu zo toepasselijk als die laatste naam: rijk is hij en een groentje in het zaken doen is hij ook.

De Rabobank dan nu maar? Dat is tenslotte de enige "triple a" bank in Europa. Dat heb ik niet van mezelf of van de tv-reclame,maar van mijn account manager bij de ABN AMRO.

Geen opmerkingen: