16 april 2008

Oude detectives

Ik heb al eerder gemeld dat ik graag gebruik maak van sites waar je gratis boeken kunt downloaden waarvan het auteursrecht is verlopen. Ik heb inmiddels ontdekt dat er ook nog tig sites zijn waar diezelfde boeken tegen relatief hoge prijzen verkocht worden! Kijk dus, voordat u een elektronisch boek koopt, altijd eerst of het gratis te krijgen is op Gutenbrerg, Manybooks, the Online Books Page, ebooks@adelaide en nog een paar van die fraaie sites. Ik vind het tenminste zonde om te betalen voor gratis artikelen. Al deze sites hebben RSS feeds, waarop u de nieuwe uitgaven makkelijk kunt volgen

Wanneer u dan aan het uitzoeken van elektronische boeken begint, zult u ontdekken dat daar relatief veel oude misdaadromans tussen zitten. En die zijn uiterst plezierig om te lezen. Ik heb in ieder geval al een aantal favoriete schrijvers van ruim 100 jaar geleden ontdekt. Op dit moment ben ik bijna door het zeer lezenswaardige "Mystery of a Hansom Cab" heen. Geschreven in 1886 door Fergus Hume. Hij heeft dat eerste boek in eigen beheer uitgegeven, omdat commerciële uitgevers er niet in geïnteresseerd waren. Het werd een gigantisch succes en hij heeft daarna nog tientallen andere boeken geschreven, die vroeg of laat allemaal op de bovenstaande sites zullen verschijnen. Hij gaat tot mijn favoriete schrijvers van misdaadromans behoren.

Dergelijke oude speurdersromans zijn alleen door de entourage en de aarzeling om zelfs maar toespelingen op sex te maken enigszins gedateerd. Maar omdat men in Engeland niet iedere vijf jaar de spelling herziet, zoals dat in Nederland gebeurt, lezen de romans even vlot als moderne romans. Fergus Hume had als groot voorbeeld de Franse schrijver Gaboriau, wiens boeken eveneens gratis in overvloed verkrijgbaar zijn. Verder heb ik bijvoorbeeld erg veel leesplezier beleefd aan "The Red House Mystery" van A.A. Milne.

Het leuke van die oude romans is dat het speurwerk nog met nu primitief te achten middelen gedaan moest worden. een vingerafdruk was zo ongeveer het modernste opsporingsmiddel. Geen flauwekul met hypermoderne technieken die neites meer aan het echte speurwerk overlaten.

Ik kan deze oude, maar beslist niet verouderde, detectives van harte in uw aandacht aanbevelen! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u de klassieke literatuur links moet laten liggen. Tsjechov, Dickens, Jane Austen, Couperus, en gaat u maar door, moet u zeker ook (gratis) gaan lezen . U zult er geen spijt van krijgen.

Geen opmerkingen: