29 januari 2007

Meer bladmuziek op Internet

Ik wil mijn vorige stukje over gratis bladmuziek nog enigszins aanvullen. Zoals ik de vorige keer al gezegd heb vind ik het
Mutopia project een van de meest sympathieke sites om te zoeken naar bladmuziek. Wat u daar gaat downloaden is gegarandeerd public domain, en van hoge kwaliteit.

Ook het soortgelijke project IMSLP heeft mijn volle sympathie. Het doel is hetzelfde: Het gratis ter beschikking stellen van bladmuziek waarop gen auteursrecht meer bestaat. Er worden daar dagelijks nieuwe stukken gepost. dat is dus ook een site om in de gaten te houden.

Maar er zijn nog meer sites waar u veel public domain muziek kunt vinden. Een ervan is Piano.ru, een Russische site dus. Daar is veel te vinden en het lijkt me ook legaal.

Op de grens van de legaliteit balanceert Servit.org. Daar staat allemaal public domain muziek, maar de beheerder van die site heeft die muziek op een cd gekocht bij een bedrijf dat cd's van public domain muziek verkoopt. Wanneer u het logo van dat bedrijf negeert is het mijns inziens legaal.

En dan wil ik nog uw aandacht vragen voor Piano Society, waar u ook volkomen legaal public domain muziek kunt downloaden. Maar die site heeft bovendien een actief forum, waar leden hun uitvoeringen van allerlei stukken posten en over de muziek of over de uitvoeringen discussiƫren.

U ziet, er is veel muziek op internet te vinden. wanneer u nog meer goede sites weet, kunt u een bericht bij dit stukje posten.

Geen opmerkingen: