12 december 2006

Mozart compleet online

Dit is eigenlijk een (zeer belangrijke) aanvulling op mijn vorige stukje. Vanaf vandaag is namelijk alle (blad)muziek van Mozart te downloaden vanaf de site van het Mozarteum in Salzburg. Verbaas u er overigens niet over wanneer de site (tijdelijk) onbereikbaar is. Het nieuws schijnt zich snel verspreid te hebben en de hele muziekwereld is op de site afgestormd.

Vandaar dat ik u met de bovenstaande link naar de openingspagina van het Mozarteum leid. U moet dan nog een paar keer doorklikken, maar dat zal de komende dagen waarschijnlijk vaak niet lukken. Vervolgens moet u uitdrukkelijk verklaren dat u geen commercie gaat bedrijven met het werk van de meester, en dan kan het feest beginnen. Ik ben overigens zelf helaas nog niet veder gekomen dan de openingspagina van de collectie. Maar daarop is te zien dat alle werken er staan.

Dit is een prima initiatief van het Mozarteum. Het geeft mijns inziens geen pas dat handelaren dikke winst maken op tot het public domain behorende werken. Vandaar dat ik een warm voorstander van initiatieven als dat van het Mozarteum ben. Wanneer u een gedrukt exemplaar van het werk van Mozart koopt mag het uiteraard wel iets kosten. Het is gezet, gedrukt en gebonden, en dat moet betaald worden. Maar om daarvoor een prijs te vragen die overeenkomt met de prijs van een nog volledig door auteursrechten beschermd werk slaat nergens op.

Gelukkig is dat vanaf vandaag, voor zover het Mozart betreft, definitief afgelopen. Laten we hopen dat andere instellingen die zich sterk maken met de verspreiding van kennis over, en werken van, andere componisten zullen volgen!

En omdat dit een aanvulling is op mijn vorige stukje, wil ik u nog een link naar een fraaie gratis online collectie van bladmuziek geven die in het vorige stukje ontbrak. Het gaat om de site van Werner Icking. Een grote en voortreffelijke verzameling van klassieke bladmuziek!

Geen opmerkingen: