20 januari 2012

Bevalling uit basispakket?

Ik heb onlangs iemand tot verbijstering gebracht door te suggereren dat de bevalling (dat is toch geen ziekte?) uit het basispakket van de zorgverzekering te halen. Ik zeg daar nu bij "behoudens ziekenhuisopname op medische indicatie". Op die manier worden bezuinigingen in de zorg niet uitsluitend gezocht bij de ouderen, maar leveren de jongeren ook eens iets in op de zorgkosten. Natuurlijk kan de bevalling in een aanvullensd pakket worden opgenomen. Prima.

In de eerste plaats behoor ik tot de generatie die "particulier" verzekerd was, en in die verzekeringen kwam de bevalling niet voor in de dekking. Ik heb de beide bevallingen van mijn kinderen dan ook helemaal zelf betaald, en vond dat heel normaal.

Het idee om de bevalling nu ook weer gewoon door de ouders te laten betalen kwam mede in mij op na het zien van een aflevering van een uitzending van de NCRV, waarin deze omroep trots twee gezinnen met (ca.) 12 kinderen toont. Een dergelijkze uiterst asociale en milieu-onvriendelijke, en vooral overdreven, kinderwens moet niet beloond worden met gratis bevallingen en kraamzorg en daar bovenop nog diverse toeslagen, te betalen door u en mij. Terzijde: eeen van de moeders van een dozijn kinderen vertelde trots dat zij weer in gezegende omstandigheden verkeerde, en waarschijnlijk niet voor de laatste keer. Ze hield zo van een groot gezin ...

Maar los van dat voorbeeld was het vóór de huidige zorgverzekering heel gewoon om je eigen bevallingen betalen. Waarom een dergelijke voorziening nu in het basispakket is gekomen weet ik niet. Maar laat de minister daar toch nog maar eens goed over nadenken. In een aanvullende verekering zetten, dus niet uit de gemeenschapskas (mede) te betalen.

Geen opmerkingen: