06 december 2009

Komt het hoorspel terug?

In 2004 begon de NPS met het uitzenden van een hoorspel in 475 afleveringen naar de magistrale romancyclus "Het Bureau" van J.J. Voskuil. De afleveringen duurden ieder ca.14 minuten. Totaal dus ongeveer 120 uren! En als extra service voor de luisteraars was het hoorspel tevens zowel als podcast te beluisteren als "gewoon" te downloaden, tot twee jaar na de beƫindiging van de uitzendingen. Ik heb van die service gebruikgemaakt en heb niet zo lang geleden, na een aantal onderbrekingen, de laatste aflevering (en daarmee het hele hoorspel) beluisterd.

En wat een prima ervaring! Het was voor mij een even groot genoegen om de boeken te lezen als om naar het hoorspel te luisteren. En over een jaartje begin ik weer opnieuw. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Ook de NPS weet dat er aan alles een einde komt, maar de hoorspelafdeling heeft niet stilgezeten en heeft kort na het voltooien van "het Bureau" een 75-tal Bommelverhalen tot hoorspelen bewerkt. Ook dat project (met nog meer afleveringen dan de 475 van "het Bureau") is nu vrijwel ten einde. Er worden nog wat afleveringen herhaald, maar dan is het op. Maar ook deze mammoet-productie is geheel downloadbaar en van hoge en verslavende kwaliteit.

Het is voor mij nu de vraag of na deze twee grote hoorspelproducties een traditie is ontstaan en er nu dus weer een langdurige hoorspelcyclus wordt geproduceerd. Er heeft een tijd geleden een gerucht gecirculeerd dat men na deze twee cycli de complete Bijbel (van Genesis tot en met Handelingen!) tot een hoorspel wil gaan bewerken. En als die geruchten op waarheid berusten zijn ze daar natuurlijk al lang mee bezig). Dan kan de nieuwe generatie hoorspelliefhebbers weer een paar jaar zijn hart ophalen!

Wat er wat mij betreft veranderd is, is dat ik niet meer via de radio luister, maar op een MP3-speler. De tijden dat ik met rode oortjes naar "Paul Vlaanderen" (tip voor de NPS!!) of "Sprong in het Heelal" op de radio zat te luisteren lijken wel voorbij. Maar wat mij betreft is het hoorspel weer springlevend. Gezien de reacties, richting de NPS, ben ik niet de enige die er zo over denkt!

Geen opmerkingen: