25 mei 2009

Van Xandros naar Ubuntu. WOW

Ik was vorig jaar een van de eersten die een Asus Eee kocht. Nu noemen ze zo'n apparaat een netbook en heeft iedereen er een. Ik kocht hem op de eerste dag dat hij in de reguliere handel was. Dat was een hele cultuurschok: van Windows naar Linux. Vooral de manier van installeren van programma's was flink wennen. En de programma's die je graag zou gebruiken waren vaak niet beschikbaar voor de Asus-variant van Linux. Maar nu blijkt toch wel heel duidelijk dat dat aan Asus lag.

In Linux moet je je updates en nieuwe programma's als "pakketten" ophalen op de website van "jouw" Linux leverancier. Asus moest daar dus voor zorgen, maar dat doet hij niet. Nu was ik het helemaal zat, en besloot ik over te schakelen op Ubuntu Netbook Remix. Ik heb daarvan een .img file gedownload, heb hem met een 'imagewriter' op een USB- stick gezet, en -na hem geprobeerd te hebben, net zoals bij een "live cd"- heb ik hem geïnstalleerd op een SD kaartje, dat keurig in je Eee past.

De installatie verliep perfect, dus daar ga ik nu niet op in. Onmiddellijk na de installatie worden je taalbestanden aangevuld, waarna (vrijwel) alles in het Nederlands vertaald blijkt te zijn. En wat een verschil met Xandros (van Asus)! Ubuntu ziet er VEEL professioneler uit. En het aantal programma's dat je via Ubuntu kunt installeren is zo groot dat het je gaat duizelen. Trouwens van updates weten ze ook bij Ubuntu: Onmiddellijk a de installatie en het bijwerken van de taalbestanden blijken er (in de versie die nog maar één maand jong is) 69 (negen en zestig) updates te zijn. De meeste zijn veiligheids-updates. Iets waar Xandros (Asus) niet aan deed.

En dan kun je aan de slag, niet met Firefox 2.11,maar met Firefox 3.x; niet met OpenOffice org 2.0, maar met versie 3.0. En ga zomaar door. Geen problemen? Jawel, sommige programma's zijn wat instabiel. Maar alle programma's met een Ubuntu-icoontje in de lijsten staan waarvan je kunt installeren werken perfect. Het heeft het me wat moeite gekost om overal Nederlandse spellingscontrole te krijgen, hoewel dat op de meeste plaatsen al in orde was onmiddellijk na de installatie.

Tenslotte kostte het wat moeite om Flash aan de gang te krijgen. Je krijgt een keuze uit drie plug-ins. Kies die van Adobe en het loopt gesmeerd.
Misschien doen zich in de komende weken nog wat problemen voor, maar Ubuntu is verre te verkiezen boven een versie van Linux die door de leverancier niet bijgehouden wordt!

Geen opmerkingen: