29 december 2008

Web of Trust

Ik ben een enthousiast Firefox-gebruiker. Daar hoort zeker ook het gebruik van de extensies bij. Ik was lange tijd erg tevreden over de SiteAdvisor extensie van McAfee. En plotseling verscheen er een nieuwe versie waardoor mijn Firefox vrijwel niet meer wilde opstarten. Het duurde ruim vijf minuten voor er iets gebeurde. Gelukkig gebeurde er dus uiteindelijk toch nog iets, want anders zou ik de extensie niet hebben kunnen ont-installeren.

Nu is het met de niet-commerciële extensies vaak zo dat je ook een oudere versie kunt downloaden, maar bij McAfee gaat dat niet op. Je kunt de laatste, en in hun ogen dus de beste, versie downloaden en punt uit. Support? Nee, natuurlijk niet. Het is een gratis product, dus niet zeuren.

Na enig zoeken tussen de extensies kwam ik een voortreffelijk alternatief tegen: Web of Trust oftewel WOT. Dat doet net zoiets als SiteAdvisor, maar dan nog iets uitgebreider. In ieder geval werkt het ook met groen, oranje en rood voor veilige tot gevaarlijke sites. En je kunt, naast de mening van WOT ook je eigen mening doorgeven. WOT kent vier categorieën: "Trustworthyness", "Vendor reliability", "Privacy" en "Child safety". Dat klinkt dus erg volledig.

Ik kan niet merken dat het surfen langzamer gaat. Die indruk kreeg ik bij SiteAdvisor soms wel.

En bent u, net als ik, een Asus EEE gebruiker, installeert u dan ook een thema met de naam "Microfox". Dat verkleint Firefox op een manier waardoor het programma veel beter binnen het kader van uw EEE past. Eerder gebruikte ik "Classic Compact" als thema, maar dat voldeed niet echt goed. Vaak vielen stukken van Firefox daarmee toch nog buiten het scherm.

Geen opmerkingen: