07 oktober 2010

Censuur op het internetverkeer

Ik lees steeds vaker dat de Nederlandse overheid censuur op het internetverkeer wil gaan toepassen. Daarmee bedoel ik dat de overheid bepaalde websites "onbereikbaar" wil gaan maken. Ik plaats dit voorlopig maar tussen aanhalingstekens, omdat het nog maar de vraag is of dat gaat lukken. In de landen waar dit nu al gebeurt, lukt het de actieve internetgebruikers doorgaans om de "blokkade" te omzeilen. Handleidingen hoe je dit kunt doen zijn merkwaardigerwijs meestal niet geblokkeerd!

Maar over de technische aspecten gaat het hier nu niet. Nederland wil zich - als deze plannen doorgaan - blijkbaar scharen in het rijtje landen waarin landen als Iran, China, Noord-Korea etc. voorkomen. Landen waar aan het begrip "vrijheid van meningsuiting" en aan andere vrijheden een andere inhoud wordt gegeven dan doorgaans in ons land het geval is.

Er zitten dan weliswaar leuke dienstreisjes voor Nederlandse ambtenaren naar die landen in, en dat is natuurlijk een mooie opsteker voor onze nul-lijners. Maar denk niet dat het na zo'n dienstreisje gemakkelijk is om het internetverkeer te gaan censureren.

Ik wil om mij moverende redenen geen naam noemen, maar in een land waar het internetverkeer op dit moment driftig gecensureerd wordt, blijken inmiddels diverse web-pagina's van .... het eigen ministerie van Justitie ook geblokkeerd te zijn! Gaan wij die kant in Nederland ook op? Leve de censuur!

Geen opmerkingen: