08 oktober 2009

Hiltl

Ik zie de laatste tijd steeds vaker producten en advertenties van een fabrikant van (blijkbaar voortreffelijke) herenbroeken, met de wat wonderlijke naam Hiltl. Nou weet ik niet of ik de enige ben, maar ik krijg bij die naam iedere keer een associatie met de naam van de overbekende oorlogsmisdadiger Adolf H.

Hoe kom je er nu toch bij of je (Duitse) bedrijf Hiltl te noemen? Er zijn toch ook wel namen te bedenken die minder snel associaties oproepen met de "bekende Duitser"? Ik kan er in ieder geval maar moeilijk toe komen om producten van dit bedrijf aan te schaffen.

Of moet ik het bovenstaande maar helemaal vergeten en een herenmodezaak binnenstappen en luidkeels om een Hiltl broek gaan vragen? Ik heb het onbehaaglijke gevoel dat de hele zaak me dan gaat aanstaren. Of moet ik de verkoper de naam van het bedrijf zachtjes in het oor fluisteren, met het gevaar dat men dan onjuiste gedachten over mijn geaardheid krijgt?

Nee, ik geloof dat ik toch maar een broek van een ander merk ga kopen, al is de kwaliteit daarvan misschien wat minder. Want om met de naam Hiltl op mijn achterwerk geborduurd rond te lopen zit me niet lekker!

Geen opmerkingen: