21 februari 2007

Richard Wagner

De onvolprezen drogist heeft onlangs weer een biografie op DVD uitgebracht van een groot componist. Het betreft een Engels/Oostenrijks/Hongaarse miniserie uit 1983 over de operacomponist Richard Wagner. Filmisch valt het product me wat tegen. De verfilming is traag en soms komen er scènes in voor die bij nader inzien flashbacks en flashforwards (als dat een correct woord is) blijken te zijn.

Dat de miniserie - naar mijn bescheiden mening - filmisch niet erg geslaagd is verbaast toch wel, wanneer we naar de casting kijken. Die puilt uit van grote namen: Richard Burton in de titelrol, en verder doen onder meer Vanessa Redgrave, Sir Laurence Olivier en Sir John Gielgud mee.

Het leven van Wagner is in deze miniserie echter meer dan het aanzien waard. De kunstenaar Wagner is vrijwel zijn hele leven op de vlucht geweest. Zowel vanwege zijn politieke overtuiging als voor zijn schuldeisers. Hij had altijd gebrek aan geld. Dat was in de eerst plaats een gevolg van het feit dat zijn werk maar erg weinig succes had tijdens zijn leven. Zijn - financieel gezien - gelukkigste periode was zijn verblijf bij de Beierse koning Ludwig II. Dat was een onvoorwaardelijke bewonderaar van Wagner en diens muziek, en hij voorzag Wagner dan ook rijkelijk van geld.

Wagner wilde van het traditionele operaconcept uit zijn tijd af, en wilde een totaal-muziektheater scheppen. Daar is hij zeker in geslaagd, maar de tijd was er tijdens zijn leven nog niet rijp voor. Hij heeft het nog wel mogen beleven dat er in Bayreuth een theater naar zijn wensen werd gebouwd, waar de "Ring des Nibelungen" voor het eerst werd uitgevoerd. Maar ook die mega-productie was financieel ook al geen succes.

Ook zijn liefdesleven heeft hem niet bepaald populair gemaakt. Zijn eerste vrouw werd geconfronteerd met zijn (al dan niet platonisch gebleven) liefde vo0r Mathilde von Wesendonk, de vrouw van een geldschieter. Hij heeft min of meer met zijn gevoelens voor Mathilde "afgerekend" tijdens het schrijven van "Tristan und Isolde". Vervolgens liet hij zijn vrouw geheel in de steek begon hij openlijk een verhouding - terwijl beiden nog getrouwd waren - met Cosima, de vrouw van zijn bewonderaar en vaste dirigent Hans von Bülow.

Uiteindelijk is hij nog met deze Cosima (die overigens een dochter van de componist en pianist Franz Liszt was) getrouwd. Hij kreeg bij haar zijn zoon Siegfried, wiens zoons het operahuis in Bayreuth in de vorige eeuw jarenlang - met afnemend succes - gerund hebben.

Wagner heeft zijn levenswerk: het schrijven van de tetralogie "Der Ring des Nibelungen" voltooid, maar verder betrekkelijk weinig opera's geschreven. Zeker wanneer we zijn productie vergelijken met die van Verdi, die overigens op dezelfde dag geboren is als Wagner. Verdi had - evenals Wagner - revolutionaire politieke ideeën, die hij zelfs in zijn opera's verwerkte, maar hij kon het op een akkoordje gooien met de censor. Bovendien had het werk van Verdi groot succes en werd hij zeer rijk.

Voor Wagner bestonden er geen compromissen. Muzikaal niet en politiek niet . Daarom is hij het grootste deel van zijn leven op de vlucht geweest. En, zoals gezegd, hij had ook altijd geldgebrek. Dat zijn factoren die niet gunstig zijn voor een grote productiviteit.

14 februari 2007

Luisterboeken anno 2007

Ik heb in de vorige versie van dit blog een paar keer geschreven over audioboeken (luisterboeken) en blijkens mijn logfiles worden die stukjes nog steeds regelmatig bekeken. Daarom vandaag een kleine update.

De site Audiobooks for free (een zeer grote bron voor Engelstalige luisterboeken) bestaat nog steeds, maar de site lijkt sinds eind vorig jaar niet meer aan een update te zijn onderworpen. Wie weet sterft hij een langzame dood!

Nog onplezieriger is het gesteld met de grootste Nederlandse bron voor luisterboeken (Voorlezer net). In de meest recente nieuwsbrief van deze site staat te lezen dat het de dames en heren spijt, maar dat het echt niet meer langer gratis kan, en dat de site "gemoderniseerd" zal worden. Er zal dan voor de luisterboeken betaald moeten worden. Wanneer u dus een liefhebber van Nederlandstalige luisterboeken bent zou ik maar snel alles van die site downloaden wat ook maar enigszins aan uw interesseprofiel voldoet, want straks kost het geld.
De Duitse evenknie van Voorlezer net (Vorleser Net) heeft nog geen soortgelijke maatregel aangekondigd.

Wat ik ooit "het ultieme luisterboek" heb genoemd (het hoorspel naar de boekenreeks "Het Bureau" van J.J. Voskuil) is er nog, maar alle 475 MP3-files worden over 2-3 jaar verwijderd. Er staat "over drie jaar", maar wanneer dat precies geschreven is staat er niet bij. Ook maar snel downloaden dus!

De NPS heeft daarentegen weer een nieuw project gestart: Hoorspelen naar Bommelboeken van Marten Toonder (ga naar deze link voor de mooi opgemaakte website en naar deze alternatieve link" voor de MP3-files).

Waar ik wil maar mee wil zeggen dat allerlei leuke dingen op het internet snel of langzaam kunnen verdwijnen. Snel gebeurde dat met een paar uitgebreide sites met gratis bladmuziek, waar ik kort geleden een paar keer over geschreven heb, en langzaam met sites met luisterboeken.

Mijn algemene advies blijft: Zodra u iets leuks op het internet ziet kunt u dat het beste maar direct downloaden, want je weet nooit hoe lang het blijft staan en of het de volgende keer dat u ernaar gaat kijken nog gratis is!

09 februari 2007

Moeilijkheidsgraad van bladmuziek

Ik blijf nog even bij de bladmuziek. Maar deze keer geef ik u geen bronnen waar u gratis muziek kunt vinden. De al eerder door mij gegeven bronnen zijn zo overvloedig, dat u daar onmogelijk al klaar mee kunt zijn. Overigens is een van die bronnen alweer opgedroogd. Het betreft Servit, waarvan ik al had gezegd dat die op het randje van de legaliteit balanceerde. U krijgt nu een inlogscherm wanneer u naar die site gaat.

Vandaag wil ik u wijzen op een handig hulpmiddel bij het kiezen van bladmuziek. Het is immers uiterst frustrerend om iets te gaan studeren wat boven uw niveau ligt. Dat lukt nu eenmaal niet, maar er is genoeg dat wel op uw niveau geschreven is. Misschien geef ik nog wel eens wat tips.

Ik had op Amerikaanse sites al eens de vermelding van niveaus gezien, maar voor zover ik wist was die vermelding in Nederland onbekend, of op zijn minst ongebruikelijk.

Ik heb nu de site van een Nederlandse pianoleraar (deze link werkt  niet meer; zie de opmerkingen hieronder) gevonden, waar u (op de pagina waar ik naar link) een mooie lijst van muziek kunt vinden, met het niveau, van 1 tot 9, van die muziek. U kunt zowel op niveau als op componist zoeken. Bijzonder handig en nuttig! Overigens bevat de site ook nog andere leuke tips voor pianisten.

Verwarrend is het soms dat er van bekende stukken muziek meerdere versies zijn. Bewerkingen zijn vaak (veel) eenvoudiger dan het origineel. Van het overbekende "Fur Elise" van Beethoven bestaan bewerkingen, die op een zeer laag niveau liggen. Het origineel is echter gematigd pittig.
De beroemde "Liebestraum" nummer 3 van Franz Liszt staat in de moeilijk te lezen toonsoort As, maar eenvoudige bewerkingen staan in F. Het is maar dat u het weet!

Zo moet u bij sommige stukken die u van internet download dus wel even nagaan of dit het (complete!) origineel is, of een ingekorte, of vereenvoudigde bewerking. Maar op de sites die ik eerder genoemd heb, die zich ten doel stellen om muziek die tot het publieke domein behoort gratis te verspreiden, vindt u alleen originele versies.

Ik hoop dat u wat heeft aan dit handige hulpmiddel. Een beginner zit in niveau 1-3, een aardig spelende amateur in niveau 3-5, een goed spelende amateur in niveau 5-7 en een zeer goede amateur of een professioneel geschoolde pianist in niveau 7-9. Leuk om te weten!